Tysk fortsættersprog A
Digital
Gammel ordning
kl. 09.00-14.00
Vejledning til opgavesættet
Du skal besvare følgende opgaver: | |
|
Vejledning til opgaverne og skabelonen
Den samlede eksaminationstid for opgave 1 – 3 er 5 timer. Besvarelsen bedømmes som en helhed ud fra de faglige mål for tysk fortsættersprog A.
Det anbefales, at du skriver din besvarelse i skabelonen, som ligger i menuen til venstre. Besvarelsen afleveres i ét dokument med opgaverne i rækkefølgen 1 – 3.
Henvisninger
Hvis der i opgave 1 og 2 citeres fra hjælpemidler, skal der angives kilde.
Hvis der i opgave 3.1 og 3.2 citeres fra teksterne, skal der angives enten linjetal eller ved video- og lydklip minut- og sekundtal for henholdsvis starten og afslutningen af klippet.
Opgave 1: Tekstforståelse
Opgave 1.1 til og med 1.3 tester din tekstforståelse af ”Wie Influencer Kinder und Jugendliche umgarnen” (2018) (Tekst 1 PDF).
Opgave 1.1: Tekstforståelse
Opgaven tester din tekstforståelse af ”Wie Influencer Kinder und Jugendliche umgarnen” (2018) (Tekst 1 PDF).
Forbind spørgsmålene med de rigtige svar. (Der er flere svar end spørgsmål.)
Spørgsmål | Svar | ||
a) | |||
b) | |||
c) | |||
d) | |||
e) | |||
f) | |||
g) |
Opgave 1.2: Tekstforståelse
Opgaven tester din tekstforståelse af ”Wie Influencer Kinder und Jugendliche umgarnen” (2018) (Tekst 1 PDF).
Indsæt Influencer eller Follower i sætningerne.
Opgave 1.3: Tekstforståelse
Opgaven tester din tekstforståelse af ”Wie Influencer Kinder und Jugendliche umgarnen” (2018) (Tekst 1 PDF).
Angiv med X, hvilke ord der beskriver, hvordan en ny generation af unge opfatter unge influencere.
Opgave 2: Grammatik
Opgave 2.1 til og med 2.3 tester din beherskelse af grammatiske emner.
Opgave 2.1: Perfektum (førnutid)
Denne opgave består af opgave 2.1.1 og 2.1.2.
Opgave 2.1.1
Omskriv de følgende sætninger, så de markerede verballed (udsagnsled) står i perfektum.
Eksempel:
Erik Scholz verbrachte einige Tage in Los Angeles. →
Erik Scholz hat einige Tage in Los Angeles verbracht.
1. | Erik Scholz gewann im September 2016 in einem Kölner H&M-Geschäft den „Germany’s New Influencer“-Preis. |
2. | Lucia schaut hauptsächlich sogenannte Vloggs. |
3. | Scholz war auf der Fashion Week in London. |
4. | Anfang vergangenen Jahres hatte Scholz noch rund 25.000 Follower. |
5. | Die Unternehmen begannen, Scholz kostenlose Produkte zuzuschicken. |
6. | Bianca Heinicke, 25, Bibi, die wohl bekannteste deutsche Influencerin, wurde mit Schminktipps bekannt. |
Opgave 2.1.2
Giv 2 regler for, hvordan man danner perfektum på tysk.
Opgave 2.2: Personlige pronominer (stedord)
Denne opgave består af opgave 2.2.1 og 2.2.2.
Opgave 2.2.1
Omskriv følgende sætninger, så de markerede sætningsled erstattes med personlige pronominer.
Eksempel:
Die Firmen lieben die Influencer.
→ Sie lieben sie.
1. | Die Wirtschaft findet die Stars toll. |
2. | Die Stars im Netz sind bei Jugendlichen mittlerweile beliebter als Schauspieler und Sportler. |
3. | Menschen haben seinen Namen geschrien. |
4. | Seit er den „Germany’s New Influencer“-Preis gewann, ging alles wahnsinnig schnell. |
5. | Jetzt weiß ich, was ich meinem Sohn kaufen kann. |
6. | Du hast mich inspiriert, meinen eigenen Träumen zu folgen. |
7. | Auch Lucia scheint insgeheim davon zu träumen, einmal selbst Influencerin zu werden. |
8. | Man kann Kommentare auf den Seiten hinterlassen und bekommt manchmal bereits Minuten später eine Antwort von seinem Star. |
9. | Lucia ist zwölf und liebt die Stars. |
10. | 67 Prozent der befragten Marketingabteilungen werden ihr Budget erhöhen. |
Opgave 2.2.2
Forklar dit valg af personligt pronomen i sætning nr. 5 og 10.
Opgave 2.3: Udvidet infinitiv (navnemåde)
Omskriv nedenstående 5 sætningspar, så den anden sætning erstattes med en udvidet infinitiv indledt med ’um’ (for at …).
Eksempel:
Erik Scholz arbeitet mit Firmen zusammen. Er macht Werbung für Mode.
→ Erik Scholz arbeitet mit Firmen zusammen, um Werbung für Mode zu machen.
1. | Die Stars sind im Netz. Sie tragen ihr Leben in die Öffentlichkeit. |
2. | Eine Mutter schreibt Erik Scholz. Sie bedankt sich bei ihm. |
3. | Die Follower folgen ihren Vorbildern im Netz. Sie nehmen an ihrem Leben teil. |
4. | Viele Firmen suchen erfolgreiche Influencer. Sie schlagen ihnen eine Zusammenarbeit vor. |
5. | Lucia und ihre Freundin schauen gemeinsam Youtube-Videos. Sie kommen ihren Vorbildern näher. |
Opgave 3: Skriftlig sprogfærdighed
I opgave 3 skal du besvare opgave 3.1 og én af opgaverne i opgave 3.2. Derudover skal du besvare opgave 3.3.
Opgave 3.1 og 3.2 skal tilsammen fylde cirka 300 ord eksklusive citater. De tre opgaver skal besvares separat. |
Opgave 3.1
Beantworte auf Deutsch die folgende Frage zum Text 1: „Wie Influencer Kinder und Jugendliche umgarnen“ (2018) (Tekst 1 PDF).
Aus welchen Gründen sind Influencer für die Wirtschaft interessant geworden? |
Opgave 3.2
Beantworte auf Deutsch eine der folgenden Fragen:
|
Opgave 3.3
Du er ansat som sælger i firmaet Damhavens Biavl. I har den 27. maj 2019 modtaget en ordre og en forespørgsel fra Imkerei Thiesen GmbH i Osterode (se tekst 3). Din chef har bedt dig besvare mailen.
Skriv på tysk et svar i form af en mail til Imkerei Thiesen GmbH, hvori du bekræfter ordren og beklager, at leveringstiden på forårshonning bliver ca. 1 måned længere end anført i jeres tilbud, fordi jeres produkter er blevet så populære, at I ikke kan opfylde jeres leveringsforpligtelser. Til sidst besvarer du forespørgslen på sensommerhonning og afgiver et tilbud under inddragelse af oplysninger fra tekst 4. Dato: dags dato Underskriv med dit eget navn. Tekst 3 og tekst 4 |
Skabelon
Hent skabelonen til besvarelsen i menuen til venstre. Den indeholder sidehoved til dine eksamensoplysninger og felter til besvarelse af opgaverne. Husk at udfylde sidehovedet.
Kilder
Anvendt materiale (til brug for Copydan):
Nikola Endlich: ”Die Influencer-Industrie. Wie Influencer Kinder und Jugendliche umgarnen”, 15.6.2018
[https://www.tagesspiegel.de/berlin/die-influencer-industrie-wie-influencer-kinder-und-jugendliche-umgarnen/22601924-all.html]
Foto: Doris Spiekermann-Klaas, Kai-Uwe Heinrich, Schreenshot; Collage: TSP (Tekst 1, side 1)
Foto: Kai-Uwe Heinrich (Tekst 1, side 2)
”Influencer: ein neuer Beruf?”, 15.11.2017 (Video)
[https://www.youtube.com/watch?v=KIXjZbBQ-2w]